13. tétel: Állományok tömörítése és
kicsomagolása. A tömörítés fontosabb típusai
Gyakorlati feladat:
Végezzen el egy tömörítést a W:\vizsga\13tétel alkönyvtárban lévő fájlokon egy tömörítő programmal, és állapítsa meg a tömörítés mértékét! (Az eredeti fájl adatmennyisége osztva a tömörített fájl adatmennyiségével.)
Az MP3 egy veszteséges tömörítésen alapuló, zene tárolására használt fájlformátum, jelenleg az egyik legelterjedtebb.
Sok hallgató számára a 128 kbps bitsűrűségű tömörítés az elfogadott, mondván elég hűen visszaadja a CD minőségét, ami körülbelül 11:1 tömörítési arányt jelent, habár tesztek mutatják, hogy kis gyakorlással a legtöbb hallgató meg tudja különböztetni az ilyen fájlokat az eredeti CD-ktől.
A bitsűrűség, azaz annak a száma, hogy
másodpercenként hány bináris számjegy tárolódik a hangból, változó
az MP3 fájlok esetében. Alapvető szabály, hogy minél magasabb ez az érték,
annál több információ áll rendelkezésre, s így jobb a minősége a visszajátszott
fájlnak. Eleinte az egész fájlra egy fix érték volt jellemző, manapság elterjedt
a dinamikusan változó bitsűrűség használata is. Az MPEG–1 által használt
értékek: 32, 40, 48, 56, 64, 80, 96, 112, 128, 160, 192, 224, 256 és
320 kbit/s, valamint mintavételezési frekvenciára: 32, 44,1 és
48 kHz, újabban pedig a 96 kHz is a DVD audiók számára. A
leggyakrabban alkalmazott érték a 128 kbit/s és a 44,1 kHz. Az újabb
MPEG–2 és MPEG–2.5 ennél több értéket is kínál. Amikor digitálisan tárolnak
hangot, az eredeti jelet pásztázzak és abból időről időre mintát vesznek. A
mintavételezés sűrűségét adja meg a mintavételezési frekvencia értéke, és
értelemszerűen minél magasabb, annál jobb a minőség, hisz annál folyamatosabb a
digitális jel. A másik érték a bitsűrűség, ez adja meg azt, hogy a vett minták
hányféle értéket (amplitúdó) vehetnek fel, és itt is a magasabb érték a jobb,
hasonló okokból. Hogy érthetőbb legyen, gondoljuk el, hogy mindkét értéket 2-re
választjuk meg. Azaz másodpercenként 2-szer veszünk mintát, aminek értéke csak
2 féle lehet. Bármilyen zenét digitalizálva így, ehhez hasonló jelformát
kapnánk: ___---_-_--___-- Ezt a
jelet hallgatva leginkább csak kattogást hallanánk. Ám növelve a bitsűrűséget
és a frekvenciát, lassan reprezentálódna az eredeti felvétel. Azonban nem
minden felvétel egyforma, így megeshet, hogy egyes felvételek kevésbé
dinamikusak, és itt az alacsony értékekkel is visszaadható lehet a hangzás, míg
más, dinamikusabb részeknél nagyobb bitsűrűség szükséges ehhez. Ezért tovább
növelhető a tömörítési arány, ha ezek függvényében a bitsűrűség nem konstans,
hanem változik, és csak ott magas, ahol ez szükséges.
Annak az eljárásnak a neve amikor CD-ről wav/mp3-ba és wav-ból mp3-ba konvertálunk.
Pl. Windows Media
Player
Az a folyamat, amelynek során egy
DVD-filmet a DVD-ről a számítógépen lévő merevlemezre másolunk.
Többnyire nem. Azoknál a filmeknél, amelyek digitális másolásvédelemmel vannak ellátva (CSS), ez csak úgy lehetséges, ha az erre a célra szolgáló - általában illegális - szoftvert használunk, amely a védelmet hatástalanítja.